SNABBKOLL: Så löser du resegaranti på ett enkelt sätt 🧼
“Resegarantin kan kännas som en stor hotfull berlinmur som du måste klättra över. Krångligt, jobbigt och dyrt. Men för många visar det sig att resegarantin bara en låg tröskel som du enkelt kan kliva över på en eftermiddag.”
FÖRDELAR MED ATT HA RESEGARANTI
Jag träffar många som är rädda för att ta steget och lösa det här med resegaranti.
Med resegaranti kan du skapa vilka paketresor du vill. Annars fastnar du i att bara sälja boende eller aktiviteter, men aldrig som paket, och då missar du stora möjligheter till intäkter.
TVÅ LAGAR ATT TA HÄNSYN TILL
När du ska sälja paketresor så finns det två viktiga lagar som du måste förhålla dig till, paketreselagen och resegarantilagen.
Här kommer en sammanfattning med det viktigaste som du behöver ha koll på kring de två lagarna.
Paketreselagen
Paketreselagen innebär att du som säljer paketresor måste lämna tydlig information till dina kunder. Det handlar alltså mest om att vara tydlig i kommunikationen.
Men först, vad är en paketresa?
En paketresa består av en kombination av minst två olika resetjänster. Med resetjänst menas:
• Övernattning på tex hotell, stuga eller i tält
• Transport med tex tåg, buss eller bil
• Turisttjänst, till exempel en konsert, guidad tur eller annan utflykt.
När du kombinerar minst två av de här tjänsterna så blir det en paketresa.
Lagen gäller alla paketresor och sammanlänkade researrangemang som pågår i minst 24 timmar eller innehåller en övernattning.
Om det är kortare än 24 timmar och utan övernattning? Då är det inte en paketresa.
DET HÄR BEHÖVER DU GÖRA FÖR ATT LÖSA PAKETRESELAGEN
För att uppfylla paketreselagen behöver du informera kunden om följande innan bokning:
Ditt företagsnamn och kontaktuppgifter.
Resmål och resplan, alltså platser och program.
Totalpris inklusive alla avgifter.
Vad som ingår i resan tex boende, mat, aktiviteter, transporter och utrustning.
Betalningsvillkor, avbokningsregler och avbokningsavgift.
Är det en gruppresa och hur många personer består gruppen av som mest?
Vad är minsta antal resenärer för att resan ska genomföras?
Krävs särskilda språkkunskaper? Vilket språk pratar guiden?
Är resans lämplig för personer med nedsatt rörlighet?
Hälsobestämmelser på resmålet, till exempel om det krävs att resenären är vaccinerad.
Inresebestämmelser, tex pass och visum
Vilka reseförsäkringar som kan eller ska tecknas, men det är kunden som ska teckna dem på egen hand.
Du ska dessutom informera kunden om vilka rättigheter resenären har och om resegarantin. För det måste du använda en standardtext med information.
Resegarantilagen
Resegarantilagen ställer krav på att du som arrangör av paketresor ska ställa resegaranti.
VEM ÄR RESEGARANTIN TILL FÖR?
Resegarantin är till för att resenärer ska få kompensation om deras resa ställs in eller avbryts på grund av att du som arrangör har gått i konkurs. Så att de inte förlorar sina pengar om de har betalt i förskott.
Om du istället tar betalt i efterskott behöver du inte ställa resegaranti. Men att ta betalt i efterskott har flera negativa effekter och det är inget jag rekommenderar. Att ta betalt vid ankomst räknas som att ta betalt i förskott.
SÅ HÄR LÖSER DU RESEGARANTILAGEN GENOM ATT STÄLLA RESEGARANTI
Om du ska erbjuda paketresor är du skyldig att anmäla din verksamhet till Kammarkollegiet. Det är de som är tillsynsmyndighet över resegarantilagen.
Så här ställer du resegaranti:
Ring Kammarkollegiet och fråga om du behöver ställa resegaranti. Berätta vad för typ av resor du vill sälja. Jag har träffat företagare som tvekat i flera år utan att kontakta dem. Helt i onödan. Och du kan ju välja att vara anonym i samtalet.
Fyll i anmälan och budget. Om Kammarkollegiet anser att du ska ställa resegaranti kommer de be dig fylla i några formulär där du berättar om dina resor, hur mycket de kostar, antal deltagare och hur långt i förväg du tar betalt. Här får du gissa lite, men det är bättre att budgeterar för högt än för lågt så att du slipper göra om budgeten om du plötsligt får fler bokningar än planerat.
Kammarkollegiet beslutar sedan storleken på din garanti. Ju mer pengar du får betalt i förskott av kunder och ju längre tid innan du får betalt, desto högre summa måste du ställa som resegaranti. Den lägsta garantin är 50,000 kr. Om du ska arrangera många resor till höga priser så kan det hamna på flera miljoner, och det är vanligt att summan varierar under året, men det finns enkla lösningar för det också. Observera att den här summan inte är en avgift, det är bara summan på garantin, läs vidare.
SÅ LÖSER DU RESEGARANTI, TRE OLIKA SÄTT
Vi tar ett exempel: Du planerar att arrangera paketresor för en miljon kronor under det kommande året. Gästerna betalar c:a 30 dagar i förskott. Kammarkollegiet beslutar att du ska ställa en resegaranti på 100,000kr.
Här är tre vanliga sätt att ställa en resegaranti:
KAMMARKOLLEGIET: Sätt in hela den beslutade summan på ett konto hos Kammarkollegiet. Det här är den enklaste lösningen för mindre företag, förutsatt att du har pengarna tillgängliga. Om du får ett beslut att ställa 100,000kr i resegaranti så sätter du helt enkelt in 100,000kr.
VISITA: Bli medlem i branschorganisationen Visita och lös resegarantin via dem. Visitas resegaranti är gratis för medlemmar. Medlemsavgiften baseras på ditt företags totala omsättning. Exempel: Om ditt företag omsätter 2 miljoner kronor så hamnar medlemsavgiften på c:a 15,000kr. Då ingår alltså resegarantin.
VECTOR NORDIC: Låt försäkringsbolaget Vector Nordic ta hand om resegarantin mot en årlig avgift. De accepterar i stort sett bara aktiebolag med revisor. Vector Nordic gör en individuell bedömning av varje företag och avgiften är beroende av hur stabilt ditt företag är och garantiernas storlek men det kan handla om 2,5% av garantibeloppet. För en garanti på 100,000kr skulle det innebära 2,500kr per år. Men minimiavgiften är 5,000 kr per år.
Tänk på: Oavsett vilket sätt du väljer så kommer du behöva göra samma årliga budget och budgetuppföljning. Visita kräver inte budgetuppföljning. För mig tar det ungefär en halv arbetsdag om året.
INFORMERA RESENÄRER OM RESEGARANTIN
När du ordnat med resegarantin måste du informera kunder om att du har ställt resegaranti och om kundens rättigheter att använda den.
Informationen ska ges till resenären innan bokningen och du måste använda en särskild förskriven text som finns på länken nedan.
>> Läs mer om resegarantilagen på kammarkollegiet.se
Det vanligaste är att helt enkelt lägga texten på hemsidan, tex i dina bokningsregler.
Sammanfattning 🥁
Två lagar: Paketreselagen kan du lösa enkelt. Resegarantin kan vara lite klurigare, men se till att lösa det så att du kan skapa paket och få bättre lönsamhet.
Lycka till kompis!
Vet du nån som skulle behöva bli bättre på att paketera? 😀
Jag hjälper gärna till! Destinationer och regioner kan anlita mig för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning så att fler turismföretagare skapar framgångsrika paketresor.