đŸ€™ 14 tips för att bli en bĂ€ttre naturguide

HUR BLIR DU EN NATURGUIDE SOM ALLA GILLAR?

HÀr listar jag fjorton framgÄngsfaktorer för hur man kan bli en superbra naturguide. Jag har satt ihop listan tillsammans med mina guidekollegor Sofie Werner och Simon Green.

1. Ett varmt vÀlkomnande

VÀlkomna varje gÀst personligen och presentera dig sjÀlv med en avslappnad och positiv attityd. Försök att lÀra dig allas namn. Ge tydlig information om aktiviteten och skapa en atmosfÀr dÀr deltagarna kan bekanta sig med varandra.

Tips: Ha en deltagarlista med allas namn och försök att lÀra dig allas namn under början av aktiviteten.

2. Kom igÄng direkt

Det Àr viktigt att ha en ordentlig introduktion men tÀnk pÄ att deltagarna ocksÄ gÀrna vill komma igÄng sÄ hÄll introduktionen kort.

Tips: Det kan vara sÄ enkelt som att gÄ 100 meter frÄn parkeringen innan du kör din introduktion. DÄ kÀnns det som att ni kommit igÄng.

3. Se till att synas och höras

StÄ alltid vÀnd mot deltagarna nÀr du pratar, inte mot objektet som du vill visa.

StÄ sÄ att alla ser dig. Antingen kan du visa att de ska stÀlla sig i en halvcirkel framför dig eller sÄ kan du stÀlla dig pÄ en stubbe eller trottoarkant för att komma upp. Och se till att deltagarna inte blÀndas av solen eller att din röst blÄser bort i vinden.

Börja berÀtta först nÀr du fÄtt allas uppmÀrksamhet.

4. Bjud pÄ dig sjÀlv

Alla blir peppade av en engagerad guide som vĂ„gar visar sina kĂ€nslor för det ni upplever, tex “Wow, titta en spillkrĂ„ka, det Ă€r min favorit-hackspett!”.

Bjud pÄ en show med mycket engagemang och personlighet. Det mÄste inte vara storslaget och teatraliskt, det kan gÄ lika bra med lÄgmÀldhet, bara det Àr personligt och med en pÄse humor.

Anton guidar ett gÀng pÄ en myr utanför RÀttvik. Foto: Emil Dahlander

5. BerÀtta historier

GÀspande farbröder och suckande barn? Ingen vill ha en halvtimme med torra fakta om Àlgar, vikingatiden eller Gripsholms slott.

Storytelling! BerÀtta om Tant Elsa som rökte maskrosor och bodde i vedbon pÄ 1700-talet, eller nÀr Mumintrollet fick Äka epa-traktor till folkets park.

Alla kommer ihÄg en historia men glömmer snabbt namn, siffror och Ärtal.

One-liners: Storytelling behöver inte betyda lÄnga historier. Det kan vara sÄ enkelt att du berÀttar att din coola mormor har bakat kanelbullarna. DÄ blir kanelbullen ocksÄ en upplevelse.

6. VĂ„ga visa dina brister

Du behöver inte vara professor i humlor för att guida en humlevandring. Det rÀcker att du kan mer Àn den genomsnittlige deltagaren. Och de förvÀntar sig inte att du ska veta allt.

Kan du inte svaret pĂ„ en frĂ„ga? Be att fĂ„ kolla upp det och Ă„terkomma. FrĂ„ga deltagarna; Är det nĂ„gon som vet vilken fĂ„gel det dĂ€r Ă€r? eller Jag ska googla vad rĂ€disa heter pĂ„ engelska. DĂ„ blir upplevelsen mer interaktiv.

7. Var tydlig med varför ni gör saker

Ingen vill vallas runt som en skock fÄr utan att veta varför.

Inför varje aktivitet vill deltagarna veta vad ni ska göra men ocksÄ varför ni ska göra det.

Ex: Om ni tex ska gÄ en vandring i skogen vill de veta hur lÀnge och hur lÄngt ni ska gÄ men ocksÄ varför ni ska gÄ just dÀr och vad de kan förvÀnta sig.

8. Se individen

Varje deltagare kommer med sina egna erfarenheter och förvÀntningar. De vill bli sedda som individer, inte som en del av en grupp.

LĂ„t alla komma till tals och dela med sig av sina berĂ€ttelser. StĂ€ll mĂ„nga frĂ„gor, tex “Är det nĂ„gon som har sett norrsken tidigare?” Okej, kul Anna, berĂ€tta!”.

Eskil visar spÄr frÄn loddjur i snön utanför Skinnskatteberg under en guideworkshop. Foto: Pierrick Muiellet

9. AKTIVERA FLER SINNEN

GÀsterna lyssnar och tittar gÀrna, men det blir oftast en bÀttre upplevelse om du lÄter dem lukta, smaka och kÀnna ocksÄ.

Exempel: Be deltagarna lÀgga handen mot en varm ladugÄrdsvÀgg nÀr du berÀttar och Falu rödfÀrg, lÄt dem lukta pÄ en bit kÄda nÀr du pratar om granen och bjud pÄ ett hjortron nÀr du gÄr över myren.

10. SÄKRA, VARMA OCH MÄTTA

Inget Àr roligt om man Àr hungrig, kissnödig eller kall om fötterna. Det Àr guidens uppgift att se till att alla Àr varma och mÀtta sÄ att de kan slappna av och kÀnna sig omhÀndertagna.

Och sjÀlvklart mÄste deltagarna kÀnna sig sÀkra. DÀrför mÄste du planera alla aktiviteten sÄ att du minimerar risker. Gör en riskanalys inför varje aktivitet.

11. Skapa en bra dramaturgi

Det skulle vara konstigt om man börjar middagen med efterrÀtten och avslutar med att hÀlsa alla vÀlkomna. Alla förvÀntar sig att det finns en logisk ordning under en upplevelse.

Varje aktivitet mÄste ha ett bra flöde, eller dramaturgi. Det bÀsta Àr om du kan bygga upp en spÀnnande stÀmning som eskalerar till en höjdpunkt för att till sist mjuklanda i en fin avslutning.

Exempel: Om ni ska ut pÄ en femtimmars norrskenstur sÄ vill du inte se norrsken efter tvÄ minuter. DÄ kan det bli svÄrt att motivera deltagarna att vara ute hela kvÀllen.

Se till att upplevelsen följer den sÄ kallade dramaturgiska modellen, eller upplevelsekurvan, som i en typisk Hollywood-film.

Simon har samlat sina deltagare runt lÀgerelden pÄ en sjöis utanför Jokkmokk. Foto: Simon Green

12. ÖvertrĂ€ffa förvĂ€ntningarna

För att fÄ en nöjd gÀst behöver du bÄde infria och övertrÀffa deras förvÀntningar. Men hur lyckas man med det?

Var noga med att sÀnda ut rÀtt budskap redan pÄ hemsidan och i annonser. NÀr gÀsten vÀl kommer pÄ plats kan du försöka sÀnka deras förvÀntningarna sÄ att du ökar chanserna att övertrÀffa dem.

Tips: StÀll frÄgor till alla deltagare vid ankomst eller redan i bokningsformulÀret, tex Varför valde du att komma pÄ den hÀr turen? och Vad hoppas du att vi ska uppnÄ under den hÀr upplevelsen? DÄ fÄr du en bÀttre förstÄelse för dina deltagare och större chans att övertrÀffa deras förvÀntningar.

13. Ett tydligt avslut

Avsluta den guidade turen eller resan genom att sammanfatta vad ni upplevt tillsammans och be deltagarna dela sina höjdpunkter. Informera tydligt hur ni kan hÄlla kontakt framöver, tex utvÀrderingsmejl, en Whatsapp-grupp eller pÄ sociala medier. Tacka deltagarna för att de kom och avsluta pÄ ett sÀtt som lÀmnar deltagarna avslappnade och nöjda med sin upplevelse.

14. Avsluta i tid

Dra inte ut pÄ aktiviteten. Avsluta pÄ utsatt tid.

Lycka till!

 

Hej! Jag hÄller workshops för naturguider

Jobbar du pÄ en destination eller region som vill peppa fler att ta steget att bli naturguider? Tillsammans med mina kollegor Sofie Werner och Simon Green arrangerar jag gÀrna en utomhusworkshop för guider hos er. Hör av dig sÄ berÀttar jag mer!

 
FöregÄende
FöregÄende

📱 Tre tips för att lyckas med annonsering pĂ„ FB & Insta

NĂ€sta
NĂ€sta

📋 Checklista för dig som vill ha mer bokningar pĂ„ aktiviteter, evenemang & paketresor pĂ„ din hemsida