đ Skapa paket tillsammans med andra. Varför och hur gör man?
Jag hör ofta att vi turismföretagare mÄste bli bÀttre pÄ att samverka och sampaketera. Men varför mÄste vi det? Och hur gör man?
Det ska vi kika pÄ i den hÀr artikeln.
Varför ska du samverka och paketera tillsammans med andra?
Jo, om du kombinerar upplevelser och boendepaket i samverkan med andra turismföretagare sÄ kan du sÀlja mer kompletta produkter som Àr mer attraktiva för kunden.
Det gör att du kan locka nya mĂ„lgrupper, att gĂ€ster stanna lĂ€ngre, spenderar mer och blir nöjdare. Du ökar bĂ„de vĂ€rdet, betalningsviljan och vinsten! âïž
Vi tar ett exempelâŠ
TĂ€nk dig att du driver ett vandrarhem och vill skapa en yogahelg med paddling.
đ + đ§đ»ââïž + đ¶ + đ„ = Yogahelg!
PÄ ditt vandrarhem kan du erbjuda boende, frukost och kanotuthyrning. Du kontaktar en restaurang som kan ordna luncher och middagar, och en yogainstruktör som kan komma till dig för att leda yogapass. Du sÀtter ett pris pÄ paketet och sÄ har du ett paket!
Det paketet blir mycket mer attraktivt Àn om du bara hade erbjudit sovplats, frukost och kanotuthyrning.
Som att lĂ€gga pussel đ§©
Jag brukar tÀnka att paketering Àr lite som att lÀgga pussel. För att göra det enkelt kan vi sÀga att ett resepussel bestÄr av fem bitar:
𧩠Aktiviteter: Paddling och inhyrd yogalÀrare
𧩠Boende: Ditt vandrarhem
𧩠Mat: Samarbete med lokal restaurang
𧩠Transport: Kanske upphÀmtning pÄ tÄgstationen?
𧩠Utrustning: Yogamatta, kajak, flytvÀst m.m.
Oftast Àr det aktiviteten som Àr reseanledningen, alltsÄ sjÀlva anledningen till varför nÄgon reser till dig. Men kunden behöver oftast mer Àn bara en aktivitet. De behöver nÄgonstans att bo, mÄltider och sÄ behöver de kunna ta sig dit och hem pÄ nÄgot sÀtt.
Hur blir det om du inte paketerar?
Om du till exempel bara skulle erbjuda kanotuthyrning sÄ mÄste kunden lösa alla resterande bitar pÄ egen hand för att fÄ ihop en komplett resa. De mÄste lösa boende, mat, transport och kanske en paddelguide.
Det innebÀr att du överlÄter mycket tankearbete Ät kunden. Och de flesta vill inte göra det arbetet.
De vill ha fÀrdiga paket.
SĂ€tt ihop mer kompletta resepaket
TÀnk sÄ hÀr⊠Du kan hjÀlpa kunder genom att sÀtta ihop paket Ät dem. En mer komplett resa dÀr kunden fÄr bÄde paddeltur, yoga, boende och mat i ett paket. Du kanske till och med kan hÀmta upp dem pÄ tÄgstationen?
Fördelar med paketering
Om du erbjuder paket sÄ kan du attrahera nya mÄlgrupper, fylla upp mellansÀsonger och tjÀna mer pengar!
GÀsterna stannar lÀngre, spenderar mer och blir nöjdare.
Kompletta paket ökar chanserna att kunden vÀljer att boka just med dig. Du kan sÀtta ett högre pris eftersom kunden fÄr en produkt som bÄde innehÄller mer och Àr mer attraktiv.
Det hÀr Àr vad paketering handlar om. Och för att skapa kompletta produkter sÄ kan du behöva samverka med andra.
Samverka med andra đȘą
Samverkan Ă€r ett fint ord, men som turismföretagare Ă€r det inte alltid sĂ„ lĂ€tt att börja samverka med andra. NĂ„gra vanliga frĂ„gor kring samverkan som jag ofta fĂ„râŠ
Hur hittar man företag att samverka med?
Hur sÀkerstÀller man att de hÄller god kvalitet?
Ska alla tjÀna lika mycket?
HĂ€r Ă€r mina erfarenheter kring samverkanâŠ
âSka vi samverka?â Det har aldrig funkat för mig đ
Att sÀtta sig vid ett bord med andra lokala turismföretagare för att försöka komma överens hur vi skulle kunna bli bÀttre pÄ att samverka och sampaketera. Det blir för luddigt. Ingen Àger bollen. Och det mynnar oftast ut i att man behöver ses igen eftersom man inte kom fram till nÄgot konkret. Och sÄ rullar det pÄ i möte efter möte.
SĂ„ hĂ€r gör jag nĂ€r jag ska samverka đ
Jag ser mig sjÀlv som produktÀgare, initiativtagare, kapten.
Jag vet vad jag behöver för att göra mitt paket mer komplett. Sedan kontaktar jag de leverantörer som jag tror kan bidra med de delarna.
Om jag behöver en paddelguide kontaktar jag en sÄdan. Om jag behöver fika kontaktar jag ett cafe. De som passar mig bÀst in i mitt tÀnkta paket. Jag ber dem om priser och sÄ kommer vi överens om bokningsregler och hur lÀnge vi ska hÄlla platser i paketet.
Jag Àr alltsÄ produktÀgare, och alla andra leverantörer. Jag Àr ansvarig för att sÀtta ihop, prissÀtta, marknadsföra och sÀlja paketet.
Att arbeta som produktÀgare med leverantörer blir mycket tydligare Àn att sÀga att man ska samverka och utveckla paket tillsammans.
Men du kanske inte vill utveckla mer kompletta produkter?
Okej, om du inte vill vara produktÀgare sÄ kanske du kan vara leverantör Ät nÄgon annan. PÄ sÄ vis blir du en pusselbit i nÄgon annans kompletta produkt, del av nÄgon annans paket. Det Àr ocksÄ en bra lösning.
Nettopriser och provision, en förutsĂ€ttning đž
Du som produktÀgare ansvarar för att utveckla, marknadsföra och sÀlja paketet. Du tar emot bokningar och hanterar all kommunikation med gÀsten. Det kan bÄde innebÀra mycket jobb och utgifter. Och det Àr vÀrt mycket.
DÀrför Àr det rimligt att en produktÀgare ber sina leverantörer om nettopriser, alltsÄ ett lÀgre pris Àn det som erbjuds slutkunden.
Det ökar chansen att det blir ett lÄngvarigt samarbete som alla tjÀnar pÄ.
Sammanfattning đ„
Paketering handlar om att skapa mer kompletta erbjudanden som Àr mer attraktiva för kunden. Att sampaketera handlar om att skapa paket tillsammans med andra aktörer.
Se dig sjÀlv som produktÀgare. Ta initiativ till att ska nya paket.
SĂ€tt ihop mer kompletta produkter, dvs paketera.
Bygg ett Ànnu mer komplett paket genom att anlita leverantörer.
Eller se till att vara leverantör Ät nÄgon annan.
Lycka till!
Hej! Behöver du hjÀlp?
Jobbar du pÄ en destination eller region som behöver hjÀlp med att inspirera regionens turismföretagare till att paketera? Jag hjÀlper gÀrna till med en förelÀsning, workshop och rÄdgivning. Hör av dig sÄ berÀttar jag mer!