🎁 Skapa paket tillsammans med andra. Varför och hur gör man?

Jag hör ofta att vi turismföretagare mÄste bli bÀttre pÄ att samverka och sampaketera. Men varför mÄste vi det? Och hur gör man?

Det ska vi kika pÄ i den hÀr artikeln.

Varför ska du samverka och paketera tillsammans med andra?

Jo, om du kombinerar upplevelser och boendepaket i samverkan med andra turismföretagare sÄ kan du sÀlja mer kompletta produkter som Àr mer attraktiva för kunden.

Det gör att du kan locka nya mĂ„lgrupper, att gĂ€ster stanna lĂ€ngre, spenderar mer och blir nöjdare. Du ökar bĂ„de vĂ€rdet, betalningsviljan och vinsten! ✌

Vi tar ett exempel


TĂ€nk dig att du driver ett vandrarhem och vill skapa en yogahelg med paddling.

🏠 + đŸ§˜đŸ»â€â™‚ïž + đŸ›¶ + đŸ„™ = Yogahelg!

PÄ ditt vandrarhem kan du erbjuda boende, frukost och kanotuthyrning. Du kontaktar en restaurang som kan ordna luncher och middagar, och en yogainstruktör som kan komma till dig för att leda yogapass. Du sÀtter ett pris pÄ paketet och sÄ har du ett paket!

Det paketet blir mycket mer attraktivt Àn om du bara hade erbjudit sovplats, frukost och kanotuthyrning.

Som att lĂ€gga pussel đŸ§©

Jag brukar tĂ€nka att paketering Ă€r lite som att lĂ€gga pussel. För att göra det enkelt kan vi sĂ€ga att ett resepussel bestĂ„r av fem bitar:

đŸ§© Aktiviteter: Paddling och inhyrd yogalĂ€rare

đŸ§© Boende: Ditt vandrarhem

đŸ§© Mat: Samarbete med lokal restaurang

đŸ§© Transport: Kanske upphĂ€mtning pĂ„ tĂ„gstationen?

đŸ§© Utrustning: Yogamatta, kajak, flytvĂ€st m.m.

Oftast Ă€r det aktiviteten som Ă€r reseanledningen, alltsĂ„ sjĂ€lva anledningen till varför nĂ„gon reser till dig. Men kunden behöver oftast mer Ă€n bara en aktivitet. De behöver nĂ„gonstans att bo, mĂ„ltider och sĂ„ behöver de kunna ta sig dit och hem pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.

Hur blir det om du inte paketerar?

Om du till exempel bara skulle erbjuda kanotuthyrning sĂ„ mĂ„ste kunden lösa alla resterande bitar pĂ„ egen hand för att fĂ„ ihop en komplett resa. De mĂ„ste lösa boende, mat, transport och kanske en paddelguide.

Det innebÀr att du överlÄter mycket tankearbete Ät kunden. Och de flesta vill inte göra det arbetet.

De vill ha fÀrdiga paket.

SĂ€tt ihop mer kompletta resepaket

TĂ€nk sĂ„ hĂ€r
 Du kan hjĂ€lpa kunder genom att sĂ€tta ihop paket Ă„t dem. En mer komplett resa dĂ€r kunden fĂ„r bĂ„de paddeltur, yoga, boende och mat i ett paket. Du kanske till och med kan hĂ€mta upp dem pĂ„ tĂ„gstationen?

Fördelar med paketering

  • Om du erbjuder paket sĂ„ kan du attrahera nya mĂ„lgrupper, fylla upp mellansĂ€songer och tjĂ€na mer pengar!

  • GĂ€sterna stannar lĂ€ngre, spenderar mer och blir nöjdare.

  • Kompletta paket Ă¶kar chanserna att kunden vĂ€ljer att boka just med dig. Du kan sĂ€tta ett högre pris eftersom kunden fĂ„r en produkt som bĂ„de innehĂ„ller mer och Ă€r mer attraktiv.

Det hĂ€r Ă€r vad paketering handlar om. Och för att skapa kompletta produkter sĂ„ kan du behöva samverka med andra.

Samverka med andra đŸȘą

Samverkan Ă€r ett fint ord, men som turismföretagare Ă€r det inte alltid sĂ„ lĂ€tt att börja samverka med andra. NĂ„gra vanliga frĂ„gor kring samverkan som jag ofta fĂ„r


  • Hur hittar man företag att samverka med?

  • Hur sĂ€kerstĂ€ller man att de hĂ„ller god kvalitet?

  • Ska alla tjĂ€na lika mycket?

HÀr Àr mina erfarenheter kring samverkan


“Ska vi samverka?” Det har aldrig funkat för mig 😓

Att sÀtta sig vid ett bord med andra lokala turismföretagare för att försöka komma överens hur vi skulle kunna bli bÀttre pÄ att samverka och sampaketera. Det blir för luddigt. Ingen Àger bollen. Och det mynnar oftast ut i att man behöver ses igen eftersom man inte kom fram till nÄgot konkret. Och sÄ rullar det pÄ i möte efter möte.

SĂ„ hĂ€r gör jag nĂ€r jag ska samverka 😊

Jag ser mig sjĂ€lv som produktĂ€gare, initiativtagare, kapten.

Jag vet vad jag behöver för att göra mitt paket mer komplett. Sedan kontaktar jag de leverantörer som jag tror kan bidra med de delarna.

Om jag behöver en paddelguide kontaktar jag en sÄdan. Om jag behöver fika kontaktar jag ett cafe. De som passar mig bÀst in i mitt tÀnkta paket. Jag ber dem om priser och sÄ kommer vi överens om bokningsregler och hur lÀnge vi ska hÄlla platser i paketet.

Jag Àr alltsÄ produktÀgare, och alla andra leverantörer. Jag Àr ansvarig för att sÀtta ihop, prissÀtta, marknadsföra och sÀlja paketet.

Att arbeta som produktĂ€gare med leverantörer blir mycket tydligare Ă€n att sĂ€ga att man ska samverka och utveckla paket tillsammans.

Men du kanske inte vill utveckla mer kompletta produkter?

Okej, om du inte vill vara produktĂ€gare sĂ„ kanske du kan vara leverantör Ă„t nĂ„gon annan. PĂ„ sĂ„ vis blir du en pusselbit i nĂ„gon annans kompletta produkt, del av nĂ„gon annans paket. Det Ă€r ocksĂ„ en bra lösning.

Nettopriser och provision, en förutsĂ€ttning 💾

Du som produktÀgare ansvarar för att utveckla, marknadsföra och sÀlja paketet. Du tar emot bokningar och hanterar all kommunikation med gÀsten. Det kan bÄde innebÀra mycket jobb och utgifter. Och det Àr vÀrt mycket.

DĂ€rför Ă€r det rimligt att en produktĂ€gare ber sina leverantörer om nettopriser, alltsĂ„ ett lĂ€gre pris Ă€n det som erbjuds slutkunden.

Det ökar chansen att det blir ett lÄngvarigt samarbete som alla tjÀnar pÄ.

Sammanfattning đŸ„

Paketering handlar om att skapa mer kompletta erbjudanden som Ă€r mer attraktiva för kunden. Att sampaketera handlar om att skapa paket tillsammans med andra aktörer.

  • Se dig sjĂ€lv som produktĂ€gare. Ta initiativ till att ska nya paket.

  • SĂ€tt ihop mer kompletta produkter, dvs paketera.

  • Bygg ett Ă€nnu mer komplett paket genom att anlita leverantörer.

  • Eller se till att vara leverantör Ă„t nĂ„gon annan.

Lycka till!

 

Hej! Behöver du hjÀlp?

Jobbar du pÄ en destination eller region som behöver hjÀlp med att inspirera regionens turismföretagare till att paketera? Jag hjÀlper gÀrna till med en förelÀsning, workshop och rÄdgivning. Hör av dig sÄ berÀttar jag mer!

 
FöregÄende
FöregÄende

đŸ˜Ÿ 5 tips: SĂ„ hanterar du negativa omdömen

NĂ€sta
NĂ€sta

📱 Tre tips för att lyckas med annonsering pĂ„ FB & Insta