đŸ 5 tips: SĂ„ hanterar du negativa omdömen
Hej turismföretagare! đ
Har en av dina gĂ€ster skrivit ett negativt omdöme online? SĂ„ att alla kan lĂ€sa det. Och det gĂ„r inte att ta bort. Inte kul alls. đ
Men sĂ„nt hĂ€nder. SĂ„nt Ă€r spelet. Och det kan faktiskt stĂ€rka din position! đȘđ»
Ett negativt omdöme kan kÀnnas som ett slag i magen, speciellt nÀr du lagt ner hjÀrta och sjÀl i att skapa oförglömliga upplevelser. Men lÄt inte ett negativt omdöme suga musten ur dig. Se det som en möjlighet att visa ditt engagemang för kundnöjdhet och förbÀttra din verksamhet.
HÀr Àr fem konkreta tips för hur du bÀst hanterar negativa omdömen och vÀnder utmaningar till framgÄng.
1. Svara snabbt och proffsigt đ©âđ«
Ett snabbt och vÀnligt svar visar att du bryr dig om dina gÀsters Äsikter. Tacka för feedbacken och hÄll en professionell ton, Àven om kritiken kÀnns hÄrd. Ett vÀlformulerat svar kan vÀnda en missnöjd kund till en lojal ambassadör, och det visar potentiella kunder att du tar kundnöjdhet pÄ allvar.
đĄ Undersökningar visar att det Ă€r just dina svar pĂ„ negativa omdömen som folk lĂ€ser allra mest.
Exempel: âTack för att du hörde av dig! Jag Ă€r verkligen ledsen att din vistelse inte blev som du hoppats, och jag ska kolla upp det hĂ€r direkt.â
2. Ta upp specifika klagomĂ„l đ©
Se till att bemöta de specifika problem som nÀmns i omdömet. Förklara vad du gör för att lösa problemet eller hur du kommer att förhindra att det hÀnder igen. Genom att vara öppen med förbÀttringsÄtgÀrder visar du att du Àr lyhörd och engagerad i att förbÀttra upplevelsen för alla framtida gÀster.
Exempelsvar pĂ„ negativt omdöme: âFörlĂ„t för att rummet inte var stĂ€dat ordentligt nĂ€r du kom. Jag har pratat med stĂ€dpersonalen och ser till att det inte hĂ€nder igen.â
3. Ta det vid sidan av đ
Ibland Àr det bÀst att föreslÄ en mer privat konversation via mejl eller telefon om problemet krÀver en djupare diskussion. Det gör att du kan diskutera med gÀsten utan att alla detaljer blir offentliga.
Exempelsvar pĂ„ negativt omdöme: âJag skulle gĂ€rna reda ut det hĂ€r med dig. Hör av dig till mig pĂ„ [email] sĂ„ kan vi hitta en lösning som kĂ€nns bra för dig.â
4. LĂ€r och förbĂ€ttra đ
Negativa omdömen ger dig ocksÄ en chans att utvecklas. Om du mÀrker att vissa klagomÄl Àr Äterkommande, ta dem pÄ allvar och gör de Àndringar som krÀvs för att förbÀttra din verksamhet. PÄ sÄ sÀtt minskar du risken för liknande klagomÄl framöver och gör upplevelsen bÀttre för framtida gÀster.
Exempelsvar pĂ„ negativt omdöme: âTack för att du sa till om frukosten. Vi hĂ„ller pĂ„ att fixa en bĂ€ttre frukostupplevelse och din feedback hjĂ€lper oss verkligen!â
5. Lyft fram positiva omdömen âïž
Det spelar ingen roll om du har nÄgra enstaka negativa omdömen sÄ lÀnge du har mestadels positiva. Be dina nöjda kunder lÀmna recensioner och lyft fram dem pÄ din hemsida och sociala medier.
Exempel:
Sammanfattning đ„
Att hantera negativa omdömen kan kÀnnas tufft, men kom ihÄg att det handlar om hur du svarar som gör störst skillnad. Genom att agera snabbt, professionellt och anvÀnda feedbacken som ett verktyg för förbÀttring, kan du vÀnda en negativ situation till nÄgot positivt.
Dina framtida kunder tittar noga pÄ hur du hanterar kritik, sÄ se till att ditt svar visar pÄ ditt engagemang för en bra kundupplevelse.
Kom ihÄg:
Svara snabbt och proffsigt pÄ negativa omdömen.
Bemöt specifika klagomÄl och visa hur du tÀnker lösa dem.
Ta komplexa problem offline för en mer personlig lösning.
AnvÀnd kritiken som en möjlighet att förbÀttra din verksamhet.
Lyft fram positiva omdömen för att balansera de negativa.
Lycka till och fortsÀtt skapa minnesvÀrda upplevelser!
/ Marcus Eldh
Hej! Behöver du hjÀlp?
Jobbar du pÄ en destination eller region som behöver hjÀlp med att inspirera regionens turismföretagare kring digitalt vÀrdskap? Jag hjÀlper gÀrna till med en förelÀsning, workshop och rÄdgivning. Hör av dig sÄ berÀttar jag mer!