En priskalkyl för aktiviteter & paket 🏷️
Hur räknar du ut ett pris för en aktivitet eller ett upplevelsepaket? Det kan vara enklare än du tror – särskilt om du använder en kalkylmall. För dig som vill ha hjälp med siffrorna har jag skapat en enkel mall som gör jobbet åt dig. 🤗
I det här inlägget visar jag hur du kan använda kalkylmallen steg för steg.
Läs också min artikel om prissättning av aktiviteter & paket där jag tar jag upp fem viktiga saker att tänka på.
Kalkylmallen
Gör en kopia till ditt Google-konto eller exportera den som en Excelfil för att börja använda den.
Så här använder du kalkylmallen 👨🏻🏫
Här är ett exempel på hur du kan använda den priskalkylen som är avsedd för korta aktiviteter. I exemplet räknar vi fram ett pris för en vandring med guide, hotellövernattning, middag och frukost. Vi använder en minibuss för att köra gästerna ut i naturen.
Steg 1: Ange fasta kostnader
Skriv in kostnader som uppstår oavsett antal deltagare. Exempel:
Hyra minibuss
Drivmedel
Guidekostnad
Mat för guiden
Overheadkostnader: Här lägger du in administrativa kostnader som bokningssystem, bankavgifter, kortavgifter, telefon, dator, marknadsföring och redovisning. Fördela dessa kostnader på antalet arrangemang du planerar att genomföra.
Steg 2: Ange rörliga kostnader
Lägg till kostnader som beror på antal gäster. Exempel:
Måltider
Boende
Anteckningsböcker
Steg 3: Välj vinstmarginal
Bestäm hur mycket vinst du vill göra – ange en procentsats som läggs på de fasta och rörliga kostnaderna.
Steg 4: Välj pris per deltagare
I den stora tabellen kan du se rekommenderat pris beroende på antal deltagare som kommer.
Om du räknar med att det kommer minst 4 deltagare så väljer du det rekommenderade priset 3313kr. Lägg på 6% moms eftersom det i första hand är en naturguidning och då blir priset 3512kr som du kan avrunda till 3550kr eller 3600kr.
Om du räknar med att det kommer minst 6 deltagare så kan du välja det rekommenderade priset 2708kr + moms. Då blir det ett lägre pris vilket i sig kan göra att du får fler bokade deltagare.
Steg 5: Se din vinstmarginal
I tabellen längst ner visas vinsten:
Vid 4 deltagare: 2652 kr
Vid 5 deltagare: 6878 kr
Steg 6: Testa olika scenarier
Nu kan du testa att ändra priset och vinstmarginalprocenten för att se hur det påverkar din vinstmarginal. Här kommer några exempel:
Vid 3 deltagare blir priset 4005 kr, och vinsten vid 5 deltagare ökar till 13495 kr. Och om det bara kommer 2 deltagare så har du fortfarande 4160kr i vinstmarginal.
Ändra vinstmarginalen till 20 %, så blir priset för 4 deltagare 3156 kr, men vinsten minskar till 10099 kr.
Kolla vad liknande aktiviteter eller paket kostar hos andra. Om du ser att andra aktörer tar 7000kr för liknande upplevelser så kan du testa att skriva in det som valt pris, och då ser du att vinstmarginalen vid 4 deltagare ökar till 25475kr.
När du provat lite olika belopp och vinstmarginalprocent och sett hur det påverkar din vinstmarginal så kan du lättare att fatta ett beslut om vilket pris du faktiskt ska erbjuda dina kunder.
Sammanfattning 🥁
Kalkylen hjälper dig att sätta rätt pris för aktiviteter och paket.
Så här gör du:
Kopiera kalkylmallen till ditt Google-konto. (Arkiv -> Kopiera)
Ladda ner den som en Excelfil om du föredrar att arbeta offline. (Arkiv -> Ladda ner)
Anpassa mallen efter dina behov och justera den som du vill. Behöver du extra hjälp? Kontakta din lokala turismdestination, Almi – eller mig!
Lycka till med att sätta priser!
/ Marcus Eldh
Mer om prissättning
Läs också min artikel om prissättning av aktiviteter & paket.
Där tar jag upp fem viktiga saker att tänka på.
Hej! Behöver du hjälp med prissättning?
Jobbar du på en destination eller region som behöver hjälp med att kompetensutveckla regionens turismföretagare kring prissättning och vill använda den här kalkylmallen i ditt arbete? Jag hjälper gärna till med en föreläsning, workshop och rådgivning. Hör av dig så berättar jag mer!